کد مطلب:212880 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:52

یونس بن عمار بن فیض صیرفی کوفی
مرحوم شیخ طوسی، در كتاب رجالش، او را از اصحاب امام صادق (ع) شمرده است. [1] ظاهرا او امامی مذهب است و لیكن مجهول الحال می باشد. [2] .

یونس برادر اسحاق بن عمار است [3] كه ما حالات او را ذكر كرده ایم، و در آن جا یادآور شدیم كه برادران اسحاق: یونس، یوسف، قیس و اسماعیل می باشند و آنان فامیل بزرگی از شیعه در كوفه بودند.

علامه مامقانی گوید: یونس از بیوتات شیعه و امامی مذهب بوده، و روایاتی از او نقل شده كه دال بر تشیع وی می باشد، و روایت زیر از آن دسته است:

یونس گوید: حضور امام صادق (ع) عرض كردم: بعضی از كسانی كه به امامت شما قائلند برای حاكم وقت كار می كنند و كارمند دولتند (یعنی درباره عمل آنان چه



[ صفحه 502]



می فرمایید؟).

حضرت فرمود: آنان شما را دوست می دارند و در گرفتاری به شما كمك می كنند و نفع به شما می رسانند؟ عرض كردم: آنان دو دسته اند: بعضی از آنان كمك می كنند و بعضی نمی كنند. حضرت فرمود: از آنهایی كه كمك نمی كنند بیزاری بجویید كه خداوند از آنان بیزار است. [4] .


[1] رجال الطوسي، ص 337.

[2] تنقيح المقال، ج 3، ص 343، رديف 13361.

[3] جامع الروات، ج 2، ص 360.

- علامه مامقاني گويد: صدوق (ره)، و ديگران، گفته اند كه جد يونس بن عمار، فيض است و جد اسحاق بن عمار، حيان است؛ و اسحاق را برادر يونس دانسته اند، پس چگونه ممكن است كه اين دو برادر باشند؟ اگر براي رفع اشكال آنان را برادر مادري بدانيم، نه برادر پدر و مادري، اين خلاف ظاهر است؛ مگر آنكه اين گفته را بپذيريم كه حيان، پدر عمار، معروف به فيض بوده است (تنقيح المقال، ج 3، ص 343).

[4] تهذيب الاحكام، ج 6، كتاب المكاسب، ص 333 - 332 - وسائل الشيعه، ج 12، ص 142 - تنقيح المقال، ج 3، ص 343

- در فروع كافي، ج 5، كتاب المعيشة، ص 109، اين روايت نقل شده با اين تفاوت كه به جاي يونس بن عمار، يونس بن حماد ذكر شده است.